Ars Reginae

Reginele-Scriitoare ale României. Romania's Writer-Queens. Rumäniens Schriftsteller-Königinnen

  • wordpress analytics

Regina Maria: Where these different nationalities jostle together – Unde aceste naţii felurite se îmbulzesc

Posted by arsreginae pe 04/05/2010

Queen Marie: “My Country”, 1916:

“It is especially in the Dobrudja that these different nationalities jostle together: besides Rumanians, Bulgarians, Turks, Tartars, Russians, in places even Germans, live peacefully side by side.

I have been to a village in the Dobrudja which was part Rumanian, part Russian, part German, part Turkish.

I went from one side to another, visiting many a cottage, entering each church, ending my round in the tiny rustic mosque hung with faded carpets, and there amongst a crowd of lowly Turks I listened to their curious service, of which I understood naught. A woman who is not veiled has no right to enter the holy precinct ; but a royal name opens many a door, and many a severe rule is broken in the joy of receiving so unusual a guest.”

Regina Maria: “Ţara mea”

(Traducere din englezeşte de Nicolae Iorga)

“Mai ales în Dobrogea aceste naţii felurite se îmbulzesc: pe lângă români, turci, tătari, ruşi, pe alocurea şi nemţi, trăiesc paşnic unii lângă alţii.

Am fost într-un sat din Dobrogea care era în parte românesc, în parte rusesc, în parte nemţesc, în parte turcesc. Am mers de la un capăt la altul, cercetând atâtea căsuţe, intrând în fiecare biserică, isprăvindu-mi încunjurul la mica moschee rustică, tapiţată cu covoare veştejite, şi acolo, într-o mulţime de turci de rând, am ascultat slujba lor ciudată, din care n-am înţeles nimic. O femeie care nu e voalată n-are drept să intre în sfânta incintă; dar un nume regal deschide atâtea uşi, şi atâtea reguli severe se calcă în bucuria de a primi un oaspe aşa de neobişnuit.”

Un răspuns to “Regina Maria: Where these different nationalities jostle together – Unde aceste naţii felurite se îmbulzesc”

  1. abbilbal said

    Fluturi sărutându-se

    de Carmen Sylva

    Cu gene-ncins-a ochii tăi
    Cel ce-a creat din veci iubirea,
    Iar ei sclipiri de soare-au prins
    Şi-un fulger umed li-e privirea.

    Cu drag eu genele-ţi ating
    Cu genele-mi de tremur pline,
    Din ochi clipesc aprins şi des –
    Şi astfel te sărut pe tine.

    Bătând din aripi, când ne sunt
    Unite-aprinsele pleoape,
    E parcă soarele-ar luci
    Şi-ntr-însul ne-am uita de-aproape.

    Atunci eu sorb în ochii mei
    Privirea ta, şi mă-mpresoară
    Scântei, un rău adânc de foc –
    Iar genele mi se scoboară.

    Se face noapte-n jurul meu!
    Eu pier în stingerea clipirii,
    Bătând din ostenite-aripi,
    Topit de flacăra iubirii.

    PS. Te invit la o plimbare virtuală prin Bălgradul de azi. Mulţumesc.

Lasă un răspuns

 
