Ars Reginae

Reginele-Scriitoare ale României. Romania's Writer-Queens. Rumäniens Schriftsteller-Königinnen

  • wordpress analytics

Regina Elisabeta (Carmen Sylva): Dieser alte Bauernstolz – Această veche mândrie a ţărănimii

Posted by arsreginae pe 04/17/2010

Aus: „Briefe einer einsamen Königin”, hrsg. von Lina Sommer, München, 1916:

„Ich gebe mir alle Mühe, unseren Bäuerinnen Verdienst zu verschaffen durch die Hebung der Seidenzucht und Weberei im Lande. Mein ganzes liebes Segenhaus am Rhein möbliere ich mit lauter von unseren Bäuerinnen gewebten seidenen und halbseidenen Stoffen, rosa, hellblau und graublau, und sie verdienen eine Masse dabei.

Aber, mache ich sie dadurch auch wirklich glücklich?

War ihre erste Antwort: „Nein, ich verkaufe keine Seide, – das tue ich nicht, – ich webe zu meinem eigenen Vergnügen, – zu Hochzeits- und Patengeschenken, – lieber mache ich mir Schuhe aus Seide als etwas zu verkaufen, das ich gewebt habe,“ – nicht eher ein Zeichen von Behagen?

So stolz, – sie verachten förmlich den, der verkaufte!

Dieser alte Bauernstolz, der den berühmten Adelsstolz noch bei weitem übertrifft!

Din scrisorile Reginei Elisabeta către Lina Sommer

Traducere (S.I. Zimmermann):

„Imi dau toată silinţa să le fac rost ţărăncilor noastre de venit prin sporirea culturii de mătase şi a ţesăturii în ţară. Intreaga mea dragă casă din Segenhaus de la Rin am mobilat-o cu ţesături din stofe de mătase şi semimătase, roz, albastru deschis şi gri deschis, şi ele câştigă astfel o grămadă.

Dar oare le fac eu prin aceasta într-adevăr şi fericite?

Primul lor răspuns: „Nu, nu vând mătase, aceasta eu nu fac, – ţes doar de plăcerea mea, pentru daruri de nuntă sau de botez, – mai bine îmi fac papuci de mătase decăt să vând ce-am ţesut,” – nu a fost mai degrabă un semn de tihnă?

Aşa pline de mândrie, dispreţuiesc de-a dreptul pe cel care vinde!

Această veche mândrie a ţărănimii, care întrece cu mult faimoasa mândrie a nobilimii!

Lasă un răspuns

 
