Ars Reginae

Reginele-Scriitoare ale României. Romania's Writer-Queens. Rumäniens Schriftsteller-Königinnen

  • wordpress analytics

Regina Maria: But There Is a Grand Nobility – Dar este o mare nobleţe

Posted by arsreginae pe 04/18/2010

Queen Marie: “My Country”, 1916:

“I have moved amongst the most humble. I have entered their cottages, asked them questions, taken their new-born in my arms.

I talked their language awkwardly, making many a mistake; but, although a stranger, nowhere amongst the peasants did I meet with distrust or suspicion. They were ready to converse with me, ready to let me enter their cottages, and especially ready to speak of their woes. It is always of their woes that the poor have to relate, but these did it with singular dignity, speaking of death and misery with stoic resignation, counting the graves of their children as another would count the trees planted round his house.

They are poor, they are ignorant, these peasants. They are neglected and superstitious, but there is a grand nobility in their race. They are frugal and sober, their wants are few, their desires limited; but one great dream each man cherishes in the depth of his heart: he wishes to be a landowner, to possess the ground that he tills; he wishes to call it his own. This they one and all told me; it was the monotonous refrain of all their talk.”

Regina Maria: “Ţara mea”

(Traducere din englezeşte de Nicolae Iorga)

“M-am purtat printre cei mai umili. Am intrat în căsuţele lor, le-am pus întrebări, am prins în braţele mele pe pruncii lor. Le-am vorbit limba cu stângăcie, făcând multe greşeli, dar, deşi străină, nicăieri, între ţărani, n-am întâmpinat neîncredere ori bănuială. Erau bucuroşi să-mi vorbească, bucuroşi să mă lase să întru în căsuţele lor şi în deosebi să-mi vorbească de necazurile lor. Totdeauna de necazurile lor au să povestească cei sărmani, dar aceştia o făceau cu o demnitate deosebită, vorbind de moarte şi de sărăcie cu o resignare stoică, numărând mormintele copiilor lor aşa cum altcineva ar număra pomii sădiţi în jurul casei.

Săraci sunt, neştiutori sunt ţăranii aceştia. Părăsiţi sunt şi plini de eresuri, dar este o mare nobleţe în rasa lor. Sunt cumpătaţi la mâncare şi mulţumiţi cu puţin, puţine sunt nevoile lor, dorinţele lor sunt mărginite; dar un vis mare îl hrăneşte cu dragoste fiecare din ei în inima sa: el doreşte să fie stăpân pe pământ, să aibă în seama lui ogorul pe care-l lucrează; doreşte să-l poată numi al său. Aceasta mi-a spus fiecare din ei şi ei toţi ; era cântecul veşnic al tuturor cuvintelor lor.”

Un răspuns to “Regina Maria: But There Is a Grand Nobility – Dar este o mare nobleţe”

  1. abbilbal said

    Rugaminte

    de Carmen Sylva

    Mai ia-ma’n poala, mama draga,
    Ca-i noapte-acum de tot,
    Si-asa-i de lung si larg iatacul –
    Mi-e somn de nu mai pot.

    Sa-mi canti si cantecul de-aseara,
    Sa-mi spui si basme-apoi
    Cu smei, sa ne sbarlim iar, mama,
    De frica amandoi.

    Si cand mi s-or inchide ochii
    Usor tu sa ma pui
    In pat cum faci cand stand plecata
    Zici: puiul mamei, pui!

Lasă un răspuns

 
